top of page
  • תמונת הסופר/תUriel

תרומת תהליך ניהול הסיכונים להצלחת מבצע UP7

עודכן: 4 בנוב׳ 2021

בחודשים האחרונים הובילה שער - במסגרת ניהול הסיכונים בקו הירוק בגוש דן - מהלך מיוחד ולא שגרתי לניהול סיכונים ב"מבצע UP7" [UP – קיצור של Underpass, מעבר תחתי].

אתר המבצע – מסילת רכבת ישראל בקטע שבין תחנת האוניברסיטה לבני ברק, מצפון למגרש החניה של גני יהושע.

במסגרת המבצע נדרש פירוק מקטע קצר של מסילת הרכבת וסוללה גבוהה עליה היא עוברת, והצבת שני אלמנטים יצוקים גדולים מתחתיה [כ- 500 טון כל אחד]. אלמנטים אלה מיועדים לשמש את הרכבת הקלה בקו הירוק, שתעבור בעתיד דרך אלמנטים אלה ומתחת למסילת רכבת ישראל. לאחר הצבת האלמנטים במקומם נדרש להחזיר את המצב לקדמותו ולחדש את תנועת הרכבות.

מבצע זה היה תלוי, מטבע הדברים, בהפסקת תנועת הרכבות בקו מתל אביב לפ"ת ולערי השרון לפרק זמן של למעלה משבוע, החל מבוקר ה- 1.10.2021; משך המבצע הוגדר בשעות, לא בימים.

ההתארגנות למבצע הייתה כרוכה בתיאומים מורכבים מאוד עם רכבת ישראל, הסכמה על מועד התחלת המבצע ומישכו בשעות - תהליך זה נמשך כמעט שנה תמימה!

המבצע סומן ע"י כל הגורמים המעורבים כפעילות רבת סיכונים ובעלת פוטנציאל רב לכישלון. הושקעו בו מאמצים ניהוליים רבים, לרבות תהליך ניהול סיכונים ייעודי וממוקד.

הוקם צוות סיכונים מיוחד בהובלת מנהל הסיכונים של פרויקט הקו הירוק, אוריאל פליס, מנכ"ל "שער ניהול פרויקטים". הצוות הורכב מכלל הגורמים המעורבים במבצע – צוות ניהול הפרויקט [נציג מנהלת הפרויקט מ"דנה הנדסה" ונציגי מנהל המקטע מ"פוירשטיין-גזית"], נציג המזמין [נת"ע] והקבלן המבצע [גיא לרר].

בשלב הראשון זיהה צוות הסיכונים שני סיכוני אב עיקריים:

[1] אי השלמת ההכנות וההיערכות למבצע, וכתוצאה מכך – אי מוכנות להתנעת העבודות במועד המסוכם. המשמעות - דחיית המבצע בחצי שנה לפחות, הן עקב הצורך בתיאום מחדש עם רכבת ישראל, והן מאחר ולא ניתן היה להוציא את המבצע לפועל בחורף.

[2] אי השלמת עבודות המבצע בפרק הזמן שנקבע, והתמשכותו לאחר מועד הסיום המוסכם עם רכבת ישראל. המשמעות – עיכוב בהחזרת הקו לשירות, אובדן הכנסות לרכבת ישראל וחשיפת נת"ע לתביעות וקנסות.

בשלב הבא התקיימו סדנאות סיכונים מעמיקות שבהן זוהה מספר רב של סיכונים-בנים, שלכל אחד סיבות שורש שונות. הנה דוגמאות ספורות לסיכונים ספציפיים:

  • שקיעה של המנוף, עקב תנאי קרקע בלתי צפויים.

  • גילוי צינור דלק מתחת לסוללה, במהלך המבצע, שיגרום לעצירת החפירות לצורך פינוי הצינור, לפינוי מזוט מתוך הצינור ואף לפינוי קרקע מזוהמת.

  • עיכוב בהשלמת המבצע במועד עקב מחסור בכ"א הנובע מהידבקות בקורונה.

  • עיכוב בשינוע מתקן הרמה ייעודי מחו"ל מעבר לתאריך מסוים, עקב שורת סיבות וגורמים.

  • אירוע גשם משמעותי במהלך המבצע שיגרום לאי השלמת המבצע בזמן ולהתארכותו; ועוד.

כל סיכון הוערך בנפרד לפי סבירות התרחשותו וחומרת הנזק הפוטנציאלי שלו.

לכל אחד מהסיכונים לפי חומרתו המשוקללת הוכנה תוכנית הפחתה שכללה צעדים המתמקדים באחד או יותר מהיעדים הבאים: [1] הקטנת הסבירות להתרחשות אירוע הסיכון, [2] צמצום חומרת הנזק שייגרם אם למרות הכל הסיכון יתרחש.

במשך כ- 3 חודשים התכנס הצוות לפגישות סיכונים שבועיות, בהן בוצע מעקב צמוד אחר מימוש צעדי ההפחתה, נבחנה השפעת אירועים חיצוניים על רמת הסיכון, והתקיימה בקרה שוטפת על רמת הסיכון הכוללת של המבצע.

ההיערכות למבצע הסתיימה בסופו של דבר במועד, המבצע החל בזמן שנקבע, העבודות התבצעו בהתאם לתוכנית וללו"ז המפורט, המבצע הושלם בהצלחה והאתר הוחזר לרכבת ישראל בהתאם להסכמות בין כל הגורמים.

תרומת תהליך ניהול הסיכונים להצלחת המבצע נובעת, בין השאר, מן המחויבות והמעורבות העמוקות של כל חברי צוות ניהול הסיכונים לתהליך.


להלן תיעוד מצולם של חלק משלבי המבצע:

לאחר פירוק המסילה והסוללה - ניסור הכלונסאות שעליהן "נשענה" המסילה ופינוי מקום לאלמנטים

המנוף המיוחד [כמוהו קיימים שלושה בלבד בישראל] נערך להנפת האלמנטים

הנפת האלמנט הראשון והצבתו במקום

הצבת האלמנט השני בצד האלמנט הראשון

החזרת "עטרה ליושנה"...


198 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Shaar's logo
bottom of page