top of page
  • תמונת הסופר/תShaar

שער - מנהלת הסיכונים בפרויקטי הרכבת הקלה בתל אביב

עודכן: 16 במאי 2019


חברת "שער" מובילה את ניהול הסיכונים בקווי הרכבת הקלה [רק"ל] בתל אביב מאז 2011.

בשנים האחרונות, משמשים אוריאל וספי כמנהלי הסיכונים של שניים מפרויקטי הרכבת הקלה בתל אביב - "הקו האדום" ו"הקו הירוק".

תהליכי ניהול סיכונים בפרויקטים מהווים חלק אינטגרלי מתהליך קבלת ההחלטות בכל הפרויקטים של נת"ע - החברה הממשלתית האמונה על הקמת מערכת הסעת ההמונים במטרופולין גוש דן.


מפת הקו האדום גוש דן
מפת הקו האדום גו דן

בעוד "הקו הירוק" מצוי עדיין בשלב התכנון והעבודות המקדימות [בעיקר העתקת תשתיות ופינוי שטחי עבודה], עבודות הביצוע של "הקו האדום" מתקדמות וצפויות להסתיים באוקטובר 2021, עם פתיחת הקו לציבור.

על פי המתודולוגיות המקובלות לניהול פרויקטים [כגון PMBOK], "הקו האדום" למעשה אינו פרויקט אלא תוכנית [Program], המורכבת מעשרות פרויקטים הקשורים זה לזה, כאשר עמידת התוכנית ביעדיה תלויה בעמידת כל אחד ואחד מהפרויקטים הכלולים בה ביעדיו הוא. באותו אופן, חלק גדול מן הסיכונים המאיימים על יעדי הפרויקטים מאיימים על יעדי תוכנית "הקו האדום" כולה.

תכולת העבודה של ה"קו האדום", עבורה מנהל צוות "שער" את הסיכונים, כוללת את כל פרויקטי ההנדסה האזרחית הגדולים - מנהרות ה- TBM וה- CTM, עשר התחנות התת-קרקעיות, הפירים והפורטלים, הדיפו בפתח תקוה והמקטעים העיליים - כמו גם את מרכיבי המערכות הרכבתיות, האיתות, הצי הנייד ועבודות הגמר בתחנות.

"שער" מובילה את תהליכי ניהול הסיכונים בכמה רבדים:

- הרמה הבסיסית היא רמת אתרי עבודת ההנדסה בשטח.

- הרמה השניה - קבוצות פרויקטים [לפי גיאוגרפיה - המקטעים התת-קרקעיים המזרחי והמערבי, המקטע העילי המזרחי והדרומי, הדיפו וכו'; או לפי דיסציפלינה - חשמל, תקשורת, מסילות וכו'].

- הרמה השלישית והעליונה היא רמת "הקו האדום" כולו, רמת הסיכונים המערכתיים והרוחביים.

ישיבות ניהול סיכונים, בניצוחם של אוריאל או ספי, מתקיימות אחת לחודש בכל תת-פרויקט ופרויקט ובכל קבוצת פרויקטים, ואחת לשבוע ברמת "הקו האדום".


מעבר למשימה המרתקת והמאתגרת של ניהול סיכונים במיזם ענק ומורכב כל כך, חש צוות "שער" כבוד על ההזדמנות שנפלה לידיו לתרום תרומה ממשית לפרויקט כה משמעותי למדינה.

מעת לעת, במסגרת עבודתו, יוצא צוות ניהול הסיכונים של שער לסיורים באתרי העבודה השונים.

הנה כמה תמונות מסיור שנערך ערב חג הפסח בפיר הרצל ובמנהרות עד לתחנת אלנבי.





ובאשר לסטטוס הנוכחי של "הקו האדום"? - הנה, על קצה המזלג:

  • כריית המנהרות מנוה צדק/יפו ועד לפתח תקוה הסתיימה כמעט לגמרי, והשלבים הבאים יתמקדו בהנחת המסילות ובהקמת תשתיות החישמול, האיתות, התקשורת ושאר המערכות.

  • הקמת "הקופסאות החיצוניות" של התחנות התת-קרקעיות כמעט והושלמה אף היא, כשבשלב הבא יחלו עבודות הגמר והדיגום [Fit out] של התחנות.

  • העבודה על המקטעים העיליים - מצומת גהה ועד התחנה המרכזית בפתח תקוה מחד, ומבת ים ועד יפו מאידך - נמצאת בעיצומה [הנחת תשתיות חשמל ותקשורת תת קרקעיות, עבודות ביסוס לקראת הנחת המסילות, הקמת חדרים טכניים וכיו"ב].

  • קרונות הרכבת כבר מיוצרים במפעל ענק בסין, כאשר הקרונות הראשונים צפויים להגיע לישראל בחודשים הקרובים.

2,476 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Shaar's logo
bottom of page